14 października 2015

Relacja z wystawy fotografii Danuty Antas-Woźniewskiej



23 września 2015 r o godz. 18.00 odbyło się otwarcie wystawy fotografii Danuty Antas-Woźniewskiej, pt. VIPASSANA – Rytmy natury. 


Już po raz drugi w Bibliotece UKW mamy okazję podziwiać fotografie pani Danuty Antas-Woźniewskiej. W lutym 2014 roku prezentowaliśmy wystawę czarno-białych fotografii przedstawiających drzewa pt: „Magia drzew”. 

Fotografie przedstawiają kadry Jeziora Jezuickiego w Pieckach koło Bydgoszczy, wykonane w końcówce lata roku 2013 i 2014.

Wprowadzenia do wystawy dokonała sama artystka. Skupiła się przede wszystkim na dwóch pytaniach: „Dlaczego zdecydowała się na fotografowanie wody i dlaczego wystawa jest integralnie połączona z książką swojego autorstwa: „Kim jesteś Alicjo? Podróż do wnętrza siebie w poszukiwaniu własnej tożsamości”. Danuta Antas-Woźniewska udzielając odpowiedzi wskazała, że: „Bardzo lubię kontakt z naturą, odnajduję siebie w tym kontakcie. Woda ma szczególne dla mnie znaczenie, ale nie potrafię wytłumaczyć dlaczego. Czasami jest w nas coś, że przyciąga jakaś rzecz i sami nie wiemy dlaczego. Mnie przyciąga woda i tak było od samego dzieciństwa, uwielbiałam wakacje nad wodą. Znalazłam sposób na artystyczne wyrażenie tego mojego związku z wodą. Wybrałam sposób bardziej abstrakcyjnego pokazania wody, na dużych zbliżeniach, kadrach, gdzie każdy z nich tworzy osobną, swoistą abstrakcję. Zdecydowałam się na krótki czas naświetlania, żebyśmy mieli możliwość przyjrzeć się, jak bardzo różna jest zwykła woda, jak się zmienia, jak w każdym ujęciu jest inna. Nie tylko pod względem formy, ale i koloru, struktury, faktury, którą tworzy na powierzchni. Chciałam w ten sposób pokazać, że rzeczywistość, która nas otacza jest tak bardzo różnorodna, żebyśmy uważniej obserwowali świat, ale i samych siebie jako cząstkę tego świta. Żebyśmy byli bardziej wnikliwi, dociekliwi. Woda to taki pretekst do pokazania tej różnorodności.”



Wystawa jest integralnie połączona z promocją książki „Kim jesteś Alicjo?”, gdyż jak sama autorka mówi: „Jest to zapis drogi, którą w życiu pokonałam do momentu, w którym poczułam, że zaczynam żyć tak naprawdę świadomie, że wiem kim jestem, wiem czego chcę, wiem dlaczego i wiem dokąd zmierzam, bo nie jest to takie proste i oczywiste. Wielu z nas, nawet już w wieku dorosłym zadaje sobie pytanie: „właściwie po co my tu jesteśmy?” , „jaka jest moja rola?”, „co ja mam w tym życiu zrobić?”, „po co ja jestem?” to nie jest takie oczywiste. Te moje poszukiwania trwały całe życie i na jakimś etapie dokonało się to w sposób przyśpieszony. Przyczyniły się do tego warsztaty Vedic Art., podczas których miałam okazję spotkać się z medytacją i trochę więcej dowiedzieć się o filozofii zawartej w księgach Wedy. […]Przez dziewięć dni, podczas których między innymi medytowaliśmy, dokonała się we mnie ogromna zmiana. Coś takiego się wydarzyło i wydarza każdego dnia, że to co dzieje się obecnie przypomina mi o tym, czego się tam nauczyłam, zrozumiałam i poznałam. Uznałam, że to są tak ważne spostrzeżenia, że nie chciałam zostawiać ich tylko dla siebie, więc powstała ta książka, która mówi o zagłębianiu i poznawaniu siebie i bogactwa własnego wnętrza. […]Patrzę na naturę zupełnie inaczej niż patrzyłam kiedyś. […] Nie możemy oceniać świata i ludzi tylko po zewnętrznych ich cechach. Zapominamy, że pomiędzy elementami wizualnymi jest wewnętrzna energia, która to łączy, to wszystko jest współzależne. Człowiek jest częścią przyrody i oddziałuje na przyrodę a przyroda na nas. I to jest to poszukiwanie tej bardziej świadomej strony życia.” 



Temat wystawy wzbudził wiele emocji i pobudził do dyskusji na forum oraz w indywidualnej rozmowie z artystką. 


Zapraszamy do zwiedzania wystawy, która będzie czynna w godzinach pracy biblioteki do 31 października 2015.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz