21 marca 2019

"Przypadki Borysa Kupkina" i autor książki Józef Herold w Bibliotece UKW - relacja



19 marca 2019 r. gościliśmy w Bibliotece UKW Józefa Herolda – producenta filmowego, redaktora, autora scenariuszy teatralnych oraz autora książki „Przypadki Borysa Kupkina”, którą promował podczas tego spotkania. Pisarza i gości przywitała dyrektor Biblioteki UKW dr Aldona Chlewicka-Mączyńska. Prowadzącą spotkanie była Monika Grabarek. 

Józef Herold rozpoczął od przeczytania kilku fragmentów książki, a akompaniował mu przy tym Jędrzej Kubiak. 




Prowadząca pytała pisarza m.in. o początki Borysa, czy na kimś się wzorował kreując swoich bohaterów, czy lubi tytułową postać, no i dlaczego Moskwa, a nie na przykład Nowy Jork czy Paryż? Poruszano kwestie języka, humoru, ilustracji, dialogów oraz niezwykłej umiejętności odzwierciedlenia realiów życia zwykłego „homo sovieticus” i systemu komunistycznego ówczesnego ZSRR. 


Autor powiedział, że pisał dla siebie, dla własnej przyjemności, dobrze się przy tym bawiąc. Na początku nie było zamiaru wydania książki, ale został zachęcony przez tych, którzy przeczytali tekst. Dodał również: „Ten wschód zawsze mnie fascynował, […] rodzice opowiadali mi o Rosji i to we mnie wsiąkało. […]Naoglądałem się filmów i widziałem to zmaganie się z systemem, zawsze fascynowała mnie walka tego szeregowego Kupkina z tym systemem, a jak można było to wytrzymać? tylko pijąc, wtedy wszyscy pili, bo inaczej można było zwariować, więc alkohol był wpisany w tę sowieckość.” Podsumowując powiedział: „Książka jest właściwie o tym, jak ludzie dzięki sprytowi, inteligencji, humorowi mogą przeżyć czas, który nie jest śmieszny.”


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz